Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Statut

STATUT BURSY SZKOLNEJ NR 11 W ŁODZI

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1. Bursa Szkolna Nr 11, zwana dalej Bursą ma siedzibę w Łodzi

       przy ul. Drewnowskiej 153/155.

§2. Bursa jest placówką publiczną, feryjną, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom

       w  okresie pobierania  nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

   1) Bursa zapewnia opiekę i wychowanie uczniom szkół ponadpodstawowych.
   2) Bursa jest placówką koedukacyjną.

§3. Na pieczęciach oraz tablicy urzędowej używana jest pełna nazwa bursy

       Bursa Szkolna  Nr 11, 91-008 Łódź, ul. Drewnowska 153/155    

§4. Organem prowadzącym bursę jest Miasto Łódź na Prawach Powiatu.

§5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.

§6. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

   1) rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych dziecka oraz podmioty sprawujące pieczę zastępczą  nad dzieckiem;

   2) Bursie – należy przez to rozumieć Bursę Szkolną Nr 11 w Łodzi ul. Drewnowska 153/155;

   3) statucie – należy przez to rozumieć Statut Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi;

   4) wychowanku – należy przez to rozumieć ucznia/uczennice zakwaterowanych w bursie na czas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

   5) nauczycielu – należy przez to rozumieć wychowawcę i psychologa zatrudnionego w Bursie Szkolnej Nr 11 w Łodzi.

§7. Bursa jest jednostką budżetową. Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA

 §8. Celem działalności bursy jest:

   1) zapewnienie młodzieży bezpieczeństwa i opieki oraz odpowiednich warunków do nauki, rozwijania indywidualnych zainteresowań i uzdolnień oraz przygotowanie jej do wypełniania  

       obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, solidarności, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;

   2) rozwijanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy

       i świata;

   3) umożliwienie wychowankom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej oraz przestrzeganie zasad zawartych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i    

       Konwencji o Prawach Dziecka.

§9. Do zadań bursy należy:

   1) zapewnienie wychowankom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w bursie;

   2) zapewnienie wychowankom całodobowej opieki wychowawczej w okresie kształcenia poza miejscem stałego zamieszkania;

   3) dostosowanie całodziennego wyżywienia do potrzeb wieku i płci wychowanków, zgodnie z normami żywieniowymi zalecanymi przez SANEPID;

   4) zachowanie właściwych warunków sanitarno-higienicznych zakwaterowania i bezpiecznego pobytu;

   5) zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom i pracownikom przebywającym na terenie bursy poprzez objęcie budynku i jego otoczenia systemem monitoringu wizyjnego;

   6) stwarzanie odpowiednich warunków do nauki oraz organizowanie pomocy w nauce;

   7) zapewnienie warunków do: rozwijania zainteresowań i uzdolnień, uczestnictwa w kulturze i korzystania z jej dziedzictwa oraz uczestnictwa w sporcie i turystyce;

   8) wpajanie wzorów i kształtowanie nawyków kulturalnego, pożytecznego i zdrowego sposobu spędzania czasu wolnego oraz organizowanie doraźnej pomocy medycznej;

   9) wdrażanie do systematycznego uczęszczania do szkół i pogłębiania wiedzy;

 10) przygotowywanie do systematycznego i samodzielnego wykonywania prac porządkowo-gospodarczych;

 11) kształtowanie u wychowanków poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie;

 12) kształtowanie właściwych stosunków interpersonalnych wewnątrz społeczności wychowanków;

 13) wzmacnianie poczucia godności ludzkiej, stwarzanie równych szans rozwoju, bez względu na rasę i wyznanie, w duchu tolerancji, w sposób nienaruszający dobra   innych osób;

14)  rozpoznawanie i diagnozowanie osobowości wychowanków, ich predyspozycji, stanu zdrowia, środowiska, warunków domowych oraz sytuacji szkolnej.

 §10. Statut bursy określa formy współpracy bursy z rodzicami i podmiotami sprawującymi pieczę zastępczą, szkołami, do których uczęszczaj wychowankowie oraz z poradniami

         psychologiczno – pedagogicznymi.

    1) Przewiduje się następujące formy współpracy w sprawach opieki i wychowania młodzieży:

     a) rozmowy indywidualne i konsultacje z wychowawcami i dyrektorem bursy;

     b) mediacje i wywiady;

     c) zebrania rodziców zwoływane przez dyrektora lub wychowawcę grupy;

     d) kontakty telefoniczne, listowne, a także za pośrednictwem faxu i poczty elektronicznej;

     e) inne formy współpracy grupowej lub indywidualnej wprowadzane w miarę potrzeb;

     f) ustalanie zadań opiekuńczo –wychowawczych w stosunku do wychowanków wymagających indywidualnych działań wspierających, rozwiązywania problemów zdrowotnych, trudnych

        sytuacji życiowych i problemów wychowawczych wychowanków, przeciwdziałania zagrożeniom patologicznym.

   2) Wszystkie kontakty z rodzicami, opiekunami prawnymi, szkołami oraz poradniami odnotowywane są w dziennikach zajęć wychowawczych.

   3) Wychowawcy są zobowiązani do udzielania wsparcia rodzicom oraz udzielania informacji o instytucjach wspierających dziecko i rodzinę.

   4) Potrzeba objęcia wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności:

     a) z niepełnosprawności;

     b) z niedostosowania społecznego;

     c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

     d) z zaburzenia zachowania i emocji;

     e) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

     f) z niepowodzeń edukacyjnych;

     g) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;

     h) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w związku z wcześniejszym kształceniem za granicą.

  5) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w bursie jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem poprzez zintegrowane działania wychowawców,psychologa, nauczycieli szkół i

      specjalistów z poradni.

  6) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce jest dobrowolne i bezpłatne.

  7) Udzielenie wychowankowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej wymaga uzgodnienia z rodzicami lub pełnoletnim wychowankiem.

  8) Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi.

§11. W bursie działa zespół wychowawczy do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanka, powoływany przez dyrektora, w skład którego wchodzą dyrektor lub  upoważniona

        przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu, wychowawcy grup oraz psycholog.

   1) Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:

       a) diagnozowanie problemów wychowawczych wychowanków;

       b) dokonywanie okresowej analizy i oceny skuteczności podejmowanych działań wychowawczych;

       c) doskonalenie metod pracy wychowawczej;

       d) opracowywanie planu działań na określone lata.

 

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY BURSY

 §12. Organami bursy są:

     1) Dyrektor Bursy Szkolnej Nr 11, zwany dalej dyrektorem;

     2) Rada Pedagogiczna;

     3) Młodzieżowa Rada  Bursy.

§13. Stanowisko dyrektora powierza i ze stanowiska odwołuje Prezydent Miasta Łodzi.

      1) Dyrektor w szczególności:

          a) kieruje bieżącą działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;

          b) sprawuje nadzór i ponosi pełną odpowiedzialność za całokształt opieki wychowawczej i działalności administracyjno-gospodarczej oraz zapewnia bezpieczne warunki  pobytu

              młodzieży w placówce;

          c) wykonuje czynności zwykłego zarządu, nad mieniem będącym w posiadaniu bursy;

          d) dysponuje środkami finansowymi bursy i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

          e) do 15 września opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej plan nadzoru pedagogicznego, realizuje zadania wynikające z planu, ustala terminy posiedzeń rad pedagogicznych,

              które przygotowuje i prowadzi;

         f) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;

        g) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla wychowawców i innych pracowników.

     2) Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych:

         a) po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, także rady pedagogicznej, powierza  stanowisko wicedyrektora oraz odwołuje go ze stanowiska;

         b) powołuje i odwołuje pracowników administracyjnych z funkcji kierowniczych;

         c) zatrudnia i zwalnia pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

         d) wymierza kary porządkowe wychowawcom i pozostałym pracownikom zgodnie regulaminem pracy;

         e) przedkłada Radzie Pedagogicznej bursy do zaopiniowania organizację pracy placówki, arkusz organizacyjny, roczny plan finansowy placówki, rozkłady zajęć

             opiekuńczo-wychowawczych;

         f) powołuje komisję rekrutacyjną opiniującą kandydatów na wychowanków;

         g) powołuje zespół wychowawczy do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.

     3) Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami, Młodzieżową Radą Bursy i samorządem wychowanków.

     4) Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku, wnioski z nadzoru oraz informacje o działalności bursy.

§14. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem bursy w zakresie realizacji jej zadań statutowych .

     1) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy zatrudnieni pracownicy pedagogiczni  bursy. W posiedzeniach mogą brać udział  z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej

          przewodniczącego lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub

          rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej bursy.

    2) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.

    3) Posiedzenia plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, w związku z oceną sytuacji wychowawczej uczniów, po

        zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę potrzeb.

    4) Za przygotowanie i prowadzenie posiedzeń Rady Pedagogicznej oraz za zawiadomienie wszystkich jej członków  o terminie i porządku obrad z tygodniowym  wyprzedzeniem odpowiada

        jej przewodniczący.

    5) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej bursy należy:

        a) uchwalanie Statutu  Bursy lub jego zmian, zatwierdzanie planów rozwoju placówki, planów pracy, planu nadzoru pedagogicznego oraz regulaminów obowiązujących  w bursie;

        b) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej

            w celu doskonalenia pracy bursy;

        c) uchwalanie i zatwierdzanie programu wychowawczo - profilaktycznego;

        d) tworzenie i uchwalanie procedur związanych z pobytem i prawidłowym funkcjonowaniem wychowanków w placówce;

        e) uchwalanie i zatwierdzanie koncepcji pracy i rozwoju bursy na określone lata;

        f) określanie zasad współdziałania ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi;

        g) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych w placówce i innych;

        h) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego wychowawców;

        i) podejmowanie decyzji w sprawie skreśleń z listy wychowanków;

        j) podejmowanie uchwał po zasięgnięciu opinii samorządu wychowanków w sprawie dobrowolnych wpłat na działalność Młodzieżowej Rady Bursy;

    6) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

        a) organizację pracy bursy, w tym dwutygodniowy rozkład zajęć opiekuńczo-wychowawczych;

        b) projekt planu finansowego i planu środków specjalnych bursy;

        c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień;

        d) propozycje dyrektora w sprawie przydziału wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych i wychowawczych;

        e) kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczej w bursie;

        f) deleguje dwóch przedstawicieli spośród swojego grona do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora bursy.

    7) Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz Łódzkiego

        Kuratora Oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego bursę.

        Rozstrzygnięcie Łódzkiego Kuratora Oświaty jest ostateczne.

    8) Rada Pedagogiczna bursy:

        a) może występować do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie wychowawcy z innej funkcji kierowniczej w bursie;

        b) w przypadkach określonych w pkt.8 p. pkt. a, organ uprawniony do odwołania albo dyrektor są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zawiadomić o jego wyniku radę

            pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały rady pedagogicznej;

        c) opiniuje organizację pracy bursy, w tym rozkład zajęć opiekuńczo- wychowawczych;

        d) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan bursy i występuje z wnioskami do dyrektora, organu prowadzącego bursę w sprawach organizacji zajęć dla młodzieży lub innych istotnych

            sprawach związanych z funkcjonowaniem placówki.

   9) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

 10) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

 11) Sprawy poruszane na posiedzeniach Rady Pedagogicznej są objęte tajemnicą ze względu na dobro osobiste wychowanków, ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników bursy.

 12) Rada Pedagogiczna może w realizacji swych zadań statutowych zasięgać opinii Rodziców, Młodzieżowej Rady Bursy lub Rady Bursy (o ile została utworzona),w szczególności

       w następujących sprawach:

       a) planu finansowego placówki;

       b) oceny działalności placówki, dyrektora lub wychowawcy pracującego w placówce;

       c) organizacji opieki i wychowania w placówce oraz całokształtu problemów z nią związanych;

       d) poziomu zabezpieczenia potrzeb bytowych wychowanków.

 13) Rada Pedagogiczna może zasięgać opinii młodzieży, w następujących sprawach:

       a) ustalania aktualnych priorytetów w zakresie realizacji potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i rozwojowych młodzieży;

       b) wyrażania opinii dotyczących wychowanków;

       c) ustalania i wprowadzania zmian w obowiązujących dokumentach placówki;

       d) całokształtu działalności placówki w zakresie organizacji opieki i wychowania.

 §15. Rodzice, prawni opiekunowie i wychowawcy współpracują w sprawach opieki i wychowania młodzieży.

     1) Dyrektor bursy na zebraniu ogólnym rodziców, a wychowawcy grup na zebraniach grupowych rodziców przedstawiają zadania i zamierzenia opiekuńczo- wychowawcze placówki, stan

         techniczny obiektu, urządzeń i sprzętu, sytuację finansową.

     2) Rodzice mogą w każdym czasie uzyskać rzetelną informację na temat swego Dziecka, jego zachowania, stosunku do obowiązków.

     3) Rodzice mogą uzyskać informacje i porady w sprawach rozwiązywania problemów wychowawczych rodziny.

     4) Rodzice mogą wyrażać i przekazywać Łódzkiemu Kuratorowi Oświaty i organowi prowadzącemu opinie na temat pracy bursy.

     5) Rodzice wychowanków mają prawo do znajomości Statutu Bursy i innych dokumentów wewnętrznych regulujących jej funkcjonowanie.

     6) Rodzice, prawni opiekunowie partycypują w części kosztów utrzymania wychowanka w placówce:

         a) uiszczają ustalone comiesięczne stałe opłaty (tj. czesne i wyżywienie) do 10. dnia każdego miesiąca, z góry na dany miesiąc;

         b) ponoszą odpłatność za wyżywienie młodzieży liczoną wg kosztów surowca potrzebnego do przygotowania posiłków;

         c) za zakwaterowanie w wysokości 50% kosztu utrzymania miejsca w bursie; do kosztu tego nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i wydatków pochodnych od wynagrodzeń.

     7) Organ prowadzący bursę może zwolnić rodziców z całości lub części opłat za zakwaterowanie w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny lub w szczególnie

         uzasadnionych przypadkach losowych.

 §16. W bursie działa Młodzieżowa Rada Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi, która jest reprezentantem wszystkich wychowanków stanowiących  samorząd bursy. Młodzież poszczególnych grup

          wychowawczych tworzy samorządy grup.

     1) Przedstawiciele Młodzieżowej Rady Bursy mogą przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi bursy wnioski i opinie we wszystkich sprawach placówki, w szczególności

        dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków.

     2) Do zadań, obowiązków  i praw Młodzieżowej Rady Bursy należy:

         a) tworzenie planu pracy, Regulaminu Młodzieżowej Rady Bursy, udział w tworzeniu Regulaminu Bursy,

         b) organizowanie społeczności wychowanków;

         c) przedstawianie radzie pedagogicznej, radzie bursy potrzeb koleżanek i kolegów;

         d) pełnienie roli rzecznika interesów ogółu społeczności wychowanków (rozstrzyganie sporów dotyczących wychowanków, zapobieganie konfliktom);

         e) opiniowanie skreśleń z listy wychowanków za naruszenie regulaminu;

         f) prawo redagowania i wydawania gazety bursowej oraz strony internetowej bursy, układania jadłospisu dekadowego;

         g) prawo wnoszenia propozycji do programu poczynań wychowawczych grupy i bursy;

         h) prawo udziału w ustalaniu i zmienianiu przepisów wewnętrznych regulujących zasady współżycia w placówce;i) prawo uczestnictwa w zebraniach komisji rekrutacyjnej;

         j) prawo wyboru opiekuna spośród grona pedagogicznego;

         k) pobierania dobrowolnych składek od rodziców, pełnoletnich wychowanków i innych instytucji na działalność statutową;

         l) ma obowiązek ustalenia planu finansowego na dany rok szkolny, rozliczania finansów w corocznym sprawozdaniu finansowym przedstawianym na zebraniu Rady Pedagogicznej.

§17. Młodzieżowa Rada Bursy ma swojego opiekuna, którego obowiązkiem jest:

        1) udzielanie pomocy w realizacji zadań, w szczególności wymagających udziału wychowawców  i dyrektora;

        2) zapewnianie z upoważnienia dyrektora placówki niezbędnych warunków organizacyjnych do samorządnej działalności młodzieży;

        3) czuwanie nad zgodnym z prawem  działaniem samorządu, w tym również w zakresie gospodarowania jego funduszem;

        4) informowanie o uchwałach i decyzjach rady pedagogicznej dotyczących wychowanków;

        5) inspirowanie wychowawców do współpracy z samorządem i udzielania mu pomocy w jego działalności;

        6) uczestnictwo w ocenie pracy samorządu dokonywanej przez Dyrektora i Radę Pedagogiczną placówki.

§18. Na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: Dyrektora Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi i Młodzieżowej Rady Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi,  Dyrektor ma obowiązek

        utworzyć Radę Bursy.

     1) W skład rady bursy wchodzą w równej liczbie:

         a) wychowawcy wybrani przez ogół wychowawców;

         b) rodzice wybrani przez ogół rodziców;

         c) wychowankowie wybrani przez ogół wychowanków. W skład Rady Bursy mogą wejść również inne osoby ze środowiska lokalnego.

    2) O rozszerzeniu składu Rady Bursy decydują podmioty wymienione w § 18.

    3) Rada Bursy powinna liczyć co najmniej 6 osób.

    4) Rada Bursy działa w oparciu o opracowany regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem placówki oraz wybiera przewodniczącego. 

        Zebrania Rady Bursy są protokołowane. 

    5) W posiedzeniach Rady Bursy może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor placówki oraz inne osoby zapraszane przez przewodniczącego rady, za zgodą lub na wniosek członków

        rady.

    6) Rada Bursy uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych placówki, a także:

        a) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych  placówki i opiniuje projekt planu finansowego placówki;

        b) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności placówki, jej Dyrektora lub innego nauczyciela

            zatrudnionego w placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący;

        c) opiniuje plan pracy placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych  oraz inne sprawy istotne dla placówki;

        d) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego placówkę, w szczególności w sprawach

            organizacji  zajęć.

    7) W celu wspierania działalności statutowej placówki Rada Bursy może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.

§19. Zasady współdziałania organów bursy:

     1) wszystkie organy współdziałają w sprawach opieki i wychowania młodzieży;

     2) koordynatorem współdziałania organów bursy jest Dyrektor, który;

         a) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji;

         b) umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz placówki;

         c) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami placówki, o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach;

         d) organizuje spotkania przedstawicieli organów bursy.

    3) Zasady rozstrzygania sporów:

        a) spory pomiędzy organami bursy (z wyjątkiem sporów miedzy dyrektorem a organami bursy) rozstrzyga Dyrektor bursy;

        b) spory pomiędzy dyrektorem a organami bursy rozstrzyga organ prowadzący.

    4) W bursie działa Zespół wychowawczy do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków, powoływany przez Dyrektora Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi. Do zadań zespołu  wychowawczego

        należy w szczególności:

         a) diagnozowanie problemów wychowawczych wychowanków;

         b) opracowanie planu wychowawczego na dany rok szkolny;

         c) dokonywanie okresowej analizy i oceny podejmowanych działań wychowawczych;

         d) doskonalenie metod pracy wychowawczej.

    5) W skład Zespołu wychowawczego wchodzą:

         a) dyrektor bursy lub upoważniona przez niego osoba;

         b) wychowawca grupy wychowawczej;

         c) w miarę potrzeb i możliwości – pedagog lub psycholog oraz inni specjaliści.

    6) Pomiędzy wszystkimi organami bursy zapewniona jest bieżąca wymiana informacji o podejmowanych i planowanych działaniach poprzez system informacji pisemnych zamieszczanych na

        tablicy ogłoszeń, w księdze dyżurów wychowawczych, Księdze zarządzeń i Księdze protokołów Rady Pedagogicznej oraz informacjach ustnych przekazywanych przez dyrektora, 

        kierownika gospodarczego i wychowawców grup na zebraniach z młodzieżą, Młodzieżową Radą Bursy i pracownikami bursy.

 

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA BURSY

 §20. Bursa prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.

     1) Statut bursy określa organizację bursy, z uwzględnieniem organizacji zajęć dla wychowanków.

     2) W okresie ferii oraz w inne dni wolne od nauki, bursa może kwaterować osoby i grupy zorganizowane na zasadach ustalonych odpłatności.

     3) W miarę posiadania wolnych miejsc, bursa może kwaterować osoby i grupy w ciągu roku szkolnego na warunkach respektujących i niekolidujących z działalnością statutową placówki.

     4) Za zgodą organu prowadzącego bursa może prowadzić działalność w okresie ferii szkolnych, zapewniając wychowankom zajęcia opiekuńczo – wychowawcze.

§21. Podstawą organizacji bursy w roku szkolnym jest arkusz organizacyjny placówki, opracowany przez Dyrektora. Arkusz bursy zaopiniowany przez zakładowe organizacje  związkowe

        dyrektor  przekazuje do dnia 21 kwietnia każdego roku organowi prowadzącemu.

     1) Opinia zakładowych organizacji związkowych jest wydawana w terminie 10 dni od daty otrzymania arkusza organizacji, nie później niż do 19 kwietnia b.r.

     2) Arkusz organizacji bursy zatwierdza organ prowadzący, po zaopiniowaniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Opinia organu sprawującego nadzór  pedagogiczny, jest

         wydawana w terminie 10 dni od daty otrzymania arkusza  organizacji, nie później niż do dnia 8 maja.

    3) Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami jest grupa wychowawcza.

    4) Liczbę wychowanków w grupie wychowawczej określa dyrektor w uzgodnieniu z organem prowadzącym.

    5) Liczba wychowanków w grupie obejmującej wyłącznie wychowanków wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania wynosi 

        12-18.                                                           

    6) Dopuszcza się tworzenie grup integracyjnych, w których liczba wychowanków nie może być większa niż 20 osób, w tym 5 wychowanków niepełnosprawnych.  

    7) Za całokształt pracy z grupą wychowawczą odpowiedzialny jest wychowawca, który organizuje w niej pracę opiekuńczo-wychowawczą w oparciu o plan pracy opracowany przy współpracy

        wychowanków, uwzględniający ich potrzeby i zainteresowania.

    8) Czas przeznaczony na pracę z grupą nie powinien przekraczać 55 godzin zegarowych  w tygodniu.

    9) Opieka w porze nocnej jest sprawowana w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwo. W uzasadnionych przypadkach opiekę w porze nocnej może

        sprawować osoba nie będąca wychowawcą, wyznaczona przez dyrektora.

§22. Bursa zapewnia swym wychowankom udział w zajęciach kulturotwórczych, wspomagających rozwój intelektualno-moralny i psychofizyczny młodzieży według ich indywidualnych

        zainteresowań. Zajęcia te odbywają się na ogół poza grupą wychowawczą i prowadzone są w systemie klubów lub kół zainteresowań.

     1) Zajęcia, o których mowa w § 22. organizują odpowiedzialni wychowawcy przy współpracy i współudziale młodzieży.

     2) Bursa nie odpowiada za bezpieczeństwo wychowanka w drodze do szkoły i ze szkoły do bursy oraz podczas samodzielnego przebywania wychowanka poza terenem bursy w czasie

         wolnym, a także w czasie podróży do domu.

     3) Bursa nie odpowiada za pozostawiony sprzęt na dziedzińcu bursy. Wychowankowie lub ich rodzice nie mogą w przypadku kradzieży sprzętu lub jego dewastacji wnosić roszczeń pod

         adresem bursy.

     4) Bursa nie odpowiada za zaginięcie lub zagubienie przez wychowanka prywatnego komputera, tabletu, telefonu komórkowego, drogich kosmetyków, biżuterii i innych rzeczy osobistych

         będących skutkiem nieprzestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w bursie.

 §23. Bursa zapewnia wychowankom pomoc w nauce i w wykonywaniu zadań domowych.

     1) Nauka własna (wykonywanie zadań domowych) odbywa się w dowolnym czasie określonym przez wychowanka, uwzględniając jego system nauki.

     2) Wychowawcy grup współdziałają z wychowawcami klas szkolnych, pedagogami oraz nauczycielami swoich wychowanków w celu bieżącego śledzenia postępów w nauce

         umożliwiającego przeciwdziałanie niepowodzeniom dydaktycznym.

§24. Bursa organizuje prace wychowanków na rzecz bursy i środowiska lokalnego.

     1) Praca młodzieży na rzecz bursy ma charakter stałych czynności usługowych, samoobsługowych i polega głównie na utrzymaniu pomieszczeń grupy w należytym stanie

         higieniczno-sanitarnym oraz czynności doraźnych związanych z obsługą porządkową stołówki, świetlicy przy współudziale wychowawcy dyżurnego.

     2) Udział wychowanków w pracy na rzecz placówki jest obowiązkowy.

     3) Bursa zapewnia swym wychowankom opiekę wychowawczą. Służy temu system stałych dyżurów wychowawczych:

         a) siedmiogodzinne dyżury główne w godz. 15.00 – 22.00;

         b) w piątek, sobotę i niedzielę dyżur pełni jeden wychowawca, zgodnie z harmonogramem dyżurów;

         c) dyżur nocny w godz. 22.00 – 6.00 lub 22.00 – 8.00.

     4) Obowiązki wychowawców dyżurnych oraz zakres ich kompetencji i odpowiedzialności określają zakresy obowiązków.

     5) W uzasadnionych przypadkach dyrektor ma prawo wyznaczyć więcej niż jednego wychowawcę na dyżur w porze nocnej.

     6) W sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu wychowanków lub podejrzenia zażycia środków odurzających, dyrektor i wychowawca ma prawo przeprowadzić test na obecność ww. substancji

         w organizmie wychowanka.

§25. Działalność bursy może być uzupełniana działaniami wolontariuszy.

§26. Dyrektor bursy zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:

      1) zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;

      2) czas trwania porozumienia i możliwości jego rozwiązania;

      3) zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z wychowawcą;

      4) zobowiązanie wolontariusza do nie ujawniania informacji dotyczących wychowanków bursy;

      5) Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu z wychowawcami oraz pod nadzorem dyrektora bursy lub wyznaczonego wychowawcy.

§27. Budynek i jego otoczenie są monitorowane. Kamery wizyjne są zainstalowane wewnątrz budynku na wszystkich korytarzach oraz na zewnętrznych ścianach budynku, w celu zapewnienia

        bezpiecznych warunków pobytu.

     1) Bieżących przeglądów zapisów z kamer dokonuje dyrektor lub kierownik gospodarczy.

     2) O udostępnianiu zapisu innym osobom decyduje każdorazowo dyrektor.

     3) W przypadku zaistnienia wykroczenia lub przestępstwa dyrektor bursy udostępnia zapis monitoringu służbom do tego uprawnionym, rodzicom wychowanka.

§28. W bursie działa biblioteka, która służy realizacji:

      1) potrzeb i zainteresowań młodzieży mieszkającej w placówce;

      2) realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkół, do których uczęszczają wychowankowie bursy;

      3) doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela;

      4) popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców;

      5) popularyzowaniu wiedzy o regionie;

      6) przysposabiania wychowanków bursy do samokształcenia,  korzystania z różnych źródeł informacji oraz bibliotek.

      7) Biblioteka gromadzi materiały na różnych nośnikach. Wśród nich są:

         a) lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego i innych przedmiotów,

         b) wybrane pozycje z literatury pięknej, popularnonaukowej i naukowej,=

         c) czasopisma ogólnopedagogiczne i metodyczne dla wychowawców,

         d) zbiory multimedialne,

         e) wydawnictwa informacyjne i albumowe.

     8) Z biblioteki mogą korzystać wychowankowie, wychowawcy, pracownicy i rodzice.

     9) Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych w szkołach.

   10) Szczegółowe zasady korzystania ze zbiorów biblioteki reguluje Regulamin Biblioteki.

§29. Obowiązki wychowawcy bibliotekarza określa Zakres obowiązków, stanowiący odrębny dokument, zamieszczony w teczce akt osobowych    

 

ROZDZIAŁ V

PRACOWNICY BURSY

§30. W Bursie są zatrudnieni:

     1) pracownicy pedagogiczni z wyższym wykształceniem i przygotowaniem do pracy opiekuńczo-wychowawczej w charakterze wychowawców;

     2) psycholog;

     3) pracownicy administracyjno – ekonomiczni oraz pracownicy obsługi;          

     4) liczba zatrudnionych w danym roku szkolnym pracowników  zależna jest od potrzeb placówki mierzonych ilością grup wychowawczych, ich liczebnością i ustalana jest z organem

         prowadzącym.

§31. Statut bursy określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników bursy.

     1) Wychowawca bursy sprawuje bezpośrednią opiekę nad powierzoną mu grupą wychowawczą, organizuje środowisko wychowawcze powierzonej mu młodzieży i jest całkowicie

         odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy z grupą wychowawczą.

     2) Do obowiązków wychowawcy bursy należy w szczególności:

         a) dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne wychowanków w trakcie ich pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć organizowanych przez placówkę poza jej obrębem;

         b) systematyczna diagnostyka wychowawcza prowadząca do możliwie wszechstronnego rozpoznania potrzeb opiekuńczych i rozwojowych w celu właściwego programowania poczynań

             opiekuńczych i wychowawczych zmierzających do stymulowania rozwoju   psychofizycznego wychowanków, przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu, wspomaganie uzdolnień

             i rozwijanie zainteresowań oraz pozytywnych cech osobowości;

          c) zachowanie bezstronności i obiektywizmu w ocenie wychowanków, traktowanie ich z należytym szacunkiem i zasadami dobrego wychowania;

          d) zachowanie wobec wychowanków zasady partnerstwa w trakcie realizacji zadań podjętych przez grupę wychowawczą;

          e) udzielanie rad i pomocy wychowankom we wszelkich trudnych sytuacjach szkolnych  i osobistych;

          f) systematyczne i rzetelne przygotowanie się do prowadzonych zajęć wychowawczych;

          g) odpowiedzialność za stan sanitarno-higieniczny i techniczny pomieszczeń, sprzętów;

          h) systematyczna współpraca ze służbami ekonomiczno-gospodarczymi bursy w celu usprawnienia planowania i organizacji wyżywienia wychowanków oraz zapewnienia właściwych

              warunków bytowych grupie;

          i) systematyczna współpraca z domem rodzinnym wychowanków, innymi wychowawcami, z nauczycielami wychowanków i specjalistami świadczącymi  pomoc w rozpoznawaniu potrzeb

             i rozwiązywaniu problemów, także zdrowotnych;

          j) stała troska o doskonalenie własnego warsztatu zawodowego, podnoszenie poziomu wiedzy ogólnej i metodycznej.

§32. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwego nadzoru pedagogicznego oraz właściwych placówek oświatowych.

     1) W tym celu dyrektor bursy:

         a) umożliwia wychowawcy kontakt z doradcą metodycznym;

         b) umożliwia uczestnictwo w sesjach, konferencjach, odczytach organizowanych przez różne podmioty w celu stałego podnoszenia wiedzy merytorycznej i metodycznej wychowawcy;

         c) zapewnia pomoc początkującemu wychowawcy ze strony doświadczonego wychowawcy;

         d) otwiera ścieżkę awansu zawodowego.

     2) Wychowawca ma prawo do:

         a) poszanowania godności osobistej i godności zawodu;

         b) warunków pracy umożliwiających wykonywanie obowiązków;

         c) zgłaszania eksperymentów pedagogicznych i innowacji.

 

 §33. Do zadań psychologa bursy należy w szczególności:

     1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków;

     2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków;

     3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich  uczestnictwo

         w życiu bursy;

     4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

     5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania wychowanków, barier i ograniczeń w środowisku

         utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich uczestnictwo w życiu bursy oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania wychowanka  oraz planowania

         dalszych działań.

 §34. Pracownicy administracyjno-ekonomiczni bursy zapewniają obsługę ekonomiczną własnej placówki, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§35. Pracownicy obsługi bursy zapewniają realizacje zadań statutowych placówki w zakresie zapewnienia właściwych pod względem higieniczno-sanitarnym i zdrowotnym warunków bytowych

        wychowanków.

     1) Pracownicy obsługi bursy we współpracy z pracownikami administracyjno- ekonomicznymi organizują żywienie młodzieży zgodnie z obowiązującymi normami  sanitarnymi.

     2) Pracownicy obsługi utrzymują obiekt bursy w stałej funkcjonalności dokonując w nim niezbędnych czynności konserwatorskich, higieniczno-porządkowych, gospodarczych.

     3) Pracownicy obsługi zabezpieczają bezawaryjną pracę urządzeń oraz właściwy stan techniczny pomieszczeń w obiekcie według obowiązujących norm bhp i ppoż.

§36. Nadzorem nad wypełnianiem obowiązków przez pracowników, zajmują się:

     1) dyrektor;

     2) kierownik gospodarczy;

     3) główny księgowy.

§37. Zakres obowiązków, kompetencji i odpowiedzialności kadry kierowniczej placówki ustala Dyrektor Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi.

 

 

ROZDZIAŁ VI

WYCHOWANKOWIE BURSY

§38. Wychowankami bursy są uczniowie szkół ponadpodstawowych.

§39. Wychowanków do bursy przyjmuje Dyrektor placówki na prośbę wychowanka lub jego rodziców, prawnych opiekunów i na podstawie opinii komisji rekrutacyjnej, kwalifikującej

        wychowanków na następny rok szkolny.

     1) Komisję  powołuje dyrektor.

     2) W skład komisji rekrutacyjnej wchodzą:

         a) wychowawca upoważniony przez Dyrektora – jako przewodniczący;

         b) przedstawiciele Rady Pedagogicznej;

         c) przedstawiciel samorządu wychowanków i przedstawiciel Rady Bursy /gdy jest utworzona/.

     3) Komisja rekrutacyjna  pracuje według procedur postępowania rekrutacyjnego obowiązujących w Bursie Szkolnej Nr 11 w Łodzi.

     4) Komisja przedkłada Dyrektorowi bursy w formie protokołu wnioski ze swego posiedzenia do dnia 10 lipca/ pierwszy etap rekrutacji/ i do 25 sierpnia każdego roku / drugi etap rekrutacji

         – postępowanie uzupełniające/. W razie potrzeby i możliwości  organizacyjnych placówki komisja może opiniować prośby o przyjęcie do bursy  w terminie  do 15 września.

§40. Przyjęcia wychowanków do bursy dokonuje się na cały okres pobierania nauki w szkole.

     1) Przyjęcia do bursy odbywają się na zasadzie pierwszeństwa według następującej kolejności:

         a) uczniowie klas wyższych kontynuujący pobyt w bursie oraz ubiegający się o miejsce w bursie po raz pierwszy;

         b) uczniowie mieszkający w miejscowościach, z których codzienny dojazd do szkoły jest niemożliwy;

         c) uczniowie rozpoczynający naukę w szkołach ponadpodstawowych;

         d) wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych korzystający z opieki całkowitej oraz młodzież umieszczona w rodzinach zastępczych;

         e) młodzież ucząca się w klasach specjalnych;

          f) młodzież pochodząca z rodzin niewydolnych wychowawczo – na prośbę kuratora rodziny lub innych osób występujących w roli rzecznika ucznia.

 §41. Do bursy nie przyjmuje się młodzieży wymagającej stałego leczenia specjalistycznego lub indywidualnej, całodobowej opieki i pomocy.

§42. Uczeń, który nie został przyjęty do bursy, może zwrócić się do dyrektora o ponowne  rozpatrzenie jego prośby.

§43. Ciąża młodocianej nie jest powodem odmowy przyjęcia do bursy.

§44. Wychowanek bursy ma prawo do:

     1) opieki wychowawczej i warunków pobytu w bursie zapewniających higienę, bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę

         i poszanowanie godności osobistej;

     2) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie opiekuńczo - wychowawczym;

     3) korzystania z pomocy w nauce;

     4) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia bursy, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych;

     5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

     6) korzystania z pomieszczeń i urządzeń bursy;

     7) korzystania z porad i pomocy wychowawców w rozwiązywaniu całokształtu problemów osobistych oraz uzyskania pomocy medycznej;

     8) wpływania na życie bursy poprzez działalność samorządową;

     9) uczestnictwa we wszystkich formach zajęć wychowawczych organizowanych w bursie.

   10) W przypadku rażącego lub uporczywego naruszania praw wychowanka albo powstania innego sporu, którego nie rozstrzygnięto w obrębie bursy, wychowanek ma prawo odwołać się do

         Łódzkiego Kuratora Oświaty.

  11) Wychowankowie występujący w obronie praw młodzieży nie mogą być z tego powodu w jakikolwiek sposób dyskryminowani. W razie potrzeby przysługuje im prawo opieki ze strony

        Dyrektora Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi.

 §45. Wychowanek ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie bursy,  a w szczególności:

     1) systematycznego uczęszczania do szkoły;

     2) przestrzegania zasad kultury współżycia w zespole w odniesieniu do kolegów, wychowawców i pozostałych pracowników placówki;

     3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój (wychowanek nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków psychotropowych, jest czysty

         i schludny);

     4) dbałości o kulturę zachowania i słowa;

     5) utrzymywania w należytym stanie sanitarno-higienicznym, estetycznym i technicznym pomieszczeń, urządzeń i sprzętów, z których korzysta;

     6) pokrywania strat finansowych placówki wynikłych z niewłaściwej eksploatacji pomieszczeń, urządzeń i sprzętów, z których korzystał wychowanek;

     7) świadczenia prac samoobsługowych i usługowych na rzecz wszystkich wychowanków, w szczególności:

         a) utrzymywania w stałej czystości sypialni, z której korzysta,

         b) utrzymywania właściwego stanu higieniczno-sanitarnego pomieszczeń zbiorowych  grupy (pokoje nauki, kuchenki, łazienki, korytarze) – wg ustalonego grafiku dyżurów,

         c) postępowania zgodnego z dobrem społeczności całej placówki, troski o jej dobre imię, współtworzenie jej autorytetu.

§46. Pobyt wychowanka w bursie ustaje z powodu:

     1) ukończenia lub zmiany szkoły i środowiska przez wychowanka;

     2) skreślenia z listy wychowanków placówki, które wynika z:

         a) nieusprawiedliwionej nieobecności wychowanka w placówce trwającej 6 tygodni;

         b) braku współpracy wychowanka w realizacji założonych celów opiekuńczo – wychowawczych i rażącego naruszania Regulaminu Bursy;

         c) rezygnacji wychowanka z miejsca w bursie.

     3) Dyrektor bursy lub wychowawca grupy wychowawczej niezwłocznie powiadamia rodziców, opiekunów prawnych o skreśleniu wychowanka z listy.

 §47. W razie samowolnego opuszczenia placówki lub niezgłoszenia się wychowanka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności Dyrektor placówki

         lub wychowawca grupy przeprowadza postępowanie wyjaśniające.

§48. Postawa wychowanka bursy oceniana jest na bieżąco przez dyrektora, wychowawców i przedstawicieli samorządu młodzieży reprezentowanego przez Młodzieżową Radę Bursy.

     1) Obowiązuje gradacyjny system kar i nagród.

     2) Rodzaje nagród:

         a) udzielenie pochwały przez wychowawcę grupy;

         b) udzielenie pochwały przez dyrektora wobec całej młodzieży;

         c) nagroda rzeczowa;

         d) wysłanie pisma pochwalnego do dyrektora szkoły i rodziców.

     3) Rodzaje kar:

         a) upomnienie ustne: udzielone przez wychowawcę indywidualnie wychowankowi oraz  wobec  grupy z wpisaniem do dokumentów wychowanka;

         b) nagana: udzielona przez wychowawcę wobec grupy z wpisaniem do dokumentów wychowanka

         c) nagana udzielona przez Dyrektora z powiadomieniem szkoły i rodziców, opiekunów prawnych

         d) skreślenie z listy wychowanków w przypadku naruszenia postanowień zawartych w § 45 pkt.2 p. pkt. b następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.

    4) Za szczególne przypadki naruszenia postanowień statutu uważa się:

         a) celowe niszczenie mienia bursy, nagminne naruszanie zasad bezpieczeństwa oraz niespełnianie wymogu utrzymania zajmowanego pokoju w należytym porządku  i czystości; 

         b) spożywanie alkoholu, palenie tytoniu, używanie środków psychoaktywnych;

         c) udział w bójkach, pobiciach, chuligańskich zachowaniach powodujących naruszenie dóbr osobistych innych osób;

         d) stosowanie agresji słownej i psychicznej;

         e) narażenie bursy, kolegów, innych osób na straty materialne;

         f) otrzymanie dwóch kar nagany oraz warunkowego zezwolenia na dalszy pobyt w bursie.

§49. Tryb ustalania kary:

       1) wychowanek ukarany zgodnie z § 45 pkt. pkt.2 p. pkt. a i b ma prawo odwołania się w  terminie 7 dni od decyzji wychowawcy do Dyrektora bursy;

       2) postępowanie informacyjne oraz wyjaśniające przeprowadza wychowawca grupy;

       3) Dyrektor bursy rozpatruje sprzeciw w ciągu 7 dni po zasięgnięciu opinii Młodzieżowej Rady Bursy (kara może być pozostawiona, anulowana lub zawieszona w zależności od ustalonych

           okoliczności);

       4) opinie organu wymienionego w pkt. 3 nie są wiążące dla Dyrektora. Decyzja Dyrektora bursy jest ostateczna;

       5) Dyrektor bursy udziela kary na pisemny i umotywowany wniosek wychowawcy grupy. Przed sporządzeniem wniosku wychowawca przeprowadza postępowanie wyjaśniające;

       6) decyzję o warunkowym zezwoleniu na dalszy pobyt w bursie oraz skreśleniu wychowanka z listy wychowanków podejmuje Rada Pedagogiczna na wniosek wychowawcy grupy, Dyrektor

           bursy na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Młodzieżowej Rady Bursy, wydaje decyzję o skreśleniu wychowanka wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o trybie

           odwołania. Wychowanek (rodzice i opiekunowie prawni) mają prawo odwołania się od decyzji Dyrektora do Łódzkiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty otrzymania

           powiadomienia. Decyzja Kuratora  jest ostateczna;

      7) za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego i szkodliwy wpływ na społeczność bursy, wychowanek może zostać skreślony z listy wychowanków z pominięciem

          ww. procedur i gradacji kar.

 

 

ROZDZIAŁ VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§50. Bursa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

     1) Zasady prowadzenia przez bursę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

§51. Każdy wychowanek bursy, rodzic, opiekun prawny i pracownik ma prawo wglądu do wszystkich dokumentów bursy, dotyczących zainteresowanego u dyrektora, wychowawcy, kierownika

        gospodarczego i głównego księgowego.

 §52. W realizacji swoich zadań statutowych bursa współpracuje ze środowiskiem lokalnym i w zależności od potrzeb z innymi instytucjami.

§53. Wnioskodawcami do zmiany statutu i regulaminów obowiązujących w placówce może być samorząd wychowanków, Młodzieżowa Rada Bursy, Rada Pedagogiczna  i Dyrektor

        Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi oraz Rada Bursy (o ile została utworzona).

§54. Zmiany w Statucie bursy i innych dokumentach regulujących pracę wychowawczą uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii samorządu wychowanków oraz Rady Bursy

        (o ile została utworzona ).

§55. Działalność bursy może być wspierana, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, przez stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem

        statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie  i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej placówki.

§56. Podjęcie działalności w bursie przez stowarzyszenie lub inną organizację, o której mowa w § 54 wymaga zgody Dyrektora placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej

        działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Bursy ( o ile została utworzona).

§57. W Bursie Szkolnej Nr 11 w Łodzi wszelkie działania wynikające ze Statutu Bursy są ujęte w procedurach postępowania:

I         Procedura związana z kierowaniem i przekazywaniem obowiązków w bursie.

II       Procedura postępowania rekrutacyjnego.

III      Procedura przyjęcia wychowanka do bursy. Z załącznikami.

IV      Procedura postępowania w przypadku odwiedzin wychowanka przez rodzinę i osoby  zaprzyjaźnione.

V       Procedura postępowania wobec wychowanka będącego pod wpływem alkoholu lub środków psychoaktywnych.

VI      Procedura postępowania w przypadku samowolnego opuszczenia bursy przez wychowanka.

VII     Procedura postępowania w przypadku zgłoszenia kradzieży przez wychowanka.

VIII    Procedura podjęcia czynności w razie wypadku, autoagresji, zamachu samobójczego.

IX      Procedura postępowania w przypadku choroby wychowanka.

X       Procedura postępowania w przypadku zaistnienia przemocy fizycznej, psychicznej wśród wychowanków oraz cyberprzemocy.

XI     Procedura postępowania w przypadku znalezienia materiałów wybuchowych, broni lub substancji niebezpiecznych.

XII    Procedura przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym z uwzględnieniem sytuacji zakładniczej.

XIII   Procedura postępowania o udzieleniu informacji o placówce i wychowankach w oparciu o ustawę o ochronie danych osobowych

XIV   Procedura wydawania imiennych kart żywieniowych, rezygnacji z wyżywienia oraz miejsca w bursie z załącznikami.

XV    Procedura postępowania wychowawcy w przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub zniszczeń mienia bursy. Z załącznikami.

XVI   Procedura windykacji należności.

XVII  Procedura pobierania środków pieniężnych z dobrowolnych wpłat rodziców wychowanków, opiekunów prawnych, pełnoletnich wychowanków. Przechowywanie  i rozliczanie.

         Z załącznikami.

XVIII Procedura likwidacji dokumentów wychowanków.

XIX   Procedura przechowywania i niszczenia nieodebranego depozytu rzeczy wartościowych oraz odzieży przez wychowanków.

XX    Procedura postępowania w przypadku skreślenia wychowanka z listy

        mieszkańców  bursy. Z załącznikami.

 

 

XXXI  Procedura działań interwencyjnych. Z załącznikami.

XXXII Procedura postępowania na wypadek wystąpienia pedofilii na terenie bursy.

XXIII Procedura postępowania w przypadku rozpowszechniania pornografii w bursie przez wychowanka.

XXXIV Procedura postępowania w przypadku wystąpienia prostytucji wśród wychowanków.

XXXV  Procedura postępowania w przypadku podejrzenia wykorzystania seksualnego w wychowanka. Procedury  postępowania w związku z zapobieganiem,

         przeciwdziałaniem zwalczaniem Covid-19.

 

 

§ 58. Statut Bursy Szkolnej Nr 11 w Łodzi stanowi tekst jednolity.

 

 

S Statut BursySzkolnej Nr 11 w Łodzi został zatwierdzony na Radzie Pedagogicznej

1 13  września 2021 r. Uchwałą nr 2/21/22 Rady Pedagogicznej Bursy Szkolnej Nr 11

w  Łodzi

 

 

 

                                                                                                     Grażyna Rucińska

                                                                      Dyrektor Bursy Szkolnej nr 11 w Łodzi

 

 

 

 

 

                                                                     

 

 

Podstawa prawna:

·         Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz.1082 ze zm.) – art.98.

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz..U. z 13 listopada 2015 r. poz.1872) oraz  rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. zmieniające   rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek  publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach   (Dz. U. z 30 sierpnia 2017 r. poz. 1628);

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru Pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz.1658).

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.).